Likörglas...

Kommer ni ihåg när jag köpte min "röda fot lampa" för ett tag sedan?! Jag köpte lampan från en man vars mamma hade gått bort och han frågade om jag ville köpa mer av mammans saker som var utspridda i lägenheten. Jag hade rätt så brått för jag var mitt uppe i stan och bara en halvtimme senare så kulle jag tillbaka till byn och hämta barnen på dagis... det blev en snabb runda bland lådor och skåp och jag fastnade för dessa fantastiskt vackra likörglas. Jag velade fram och tillbaka om jag skulle köpa dem och hade väldigt svårt att fatta ett beslut om jag skulle köpa dem eller ej, samtidigt tickade dagisklockan! Jag är sååå GLAD att jag köpte dem... vad tänkte jag på - varför velade, hallå!!

Glasen är mörkgrå och har en genomskinlig lejontassfot eller nått liknande i allafall.. Och helt felfria. Han berättade att hans mamma hade fått dem i 30 års present av sin pappa för en 50-60 år sedan.

Jag hade velat veta lite mer om glasen, om de är från nån känd glasfabrik eller om de har någon känd skapare bakom sig, eller om de bara är "vanliga glas" som alla hade på den tiden... i vilket fall som helst så är de MINA nu och jag ska vårda dem ömt. 

Sååå vackra med sina lejontassfötter.. 





 

Är det någon som har sett dem nån annanstans och vet något om dessa glasen?

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Postat av: Anna skata

Men GUUUUD vilken söt barbafamilj det var!!!!



En sådan skulle jag då vilja ha på besök i trädgården :)



Krya på dig,



Anna

2009-04-18 @ 12:51:06
URL: http://www.omlivetiettskatbo.blogspot.com



Postat av: Lena

Hej!

Hemma i mitt barndomshem hade vi sånna fast i gröna och jag har alltid tyckt att dom varit så fina. Och för några år sedan tyckte min mamma att jag kunde ta dom om jag ville och det ville jag ju givetvis. Sen gick makens farmor bort för ett par år sedan och i hennes glasskåp hittade jag 6 glas till, fast blåa som dina. Och ingen annan ville ha dom så då fick dom följa med hem till oss. På ett av glasen sitter det en liten klisterettikett som det står "made in sweden" på. Så det enda jag vet är att de är svensktillverkade. Och min mamma fick sina i present av min mormor för 40 år sedan.

Inte mycket till hjälp kanske men roligt med saker som har en liten historia....

Mvh. Lena J

2009-04-18 @ 15:52:23



Postat av: Camilla

Lena: ooh, så mycket info man får via bloggen. Va roligt att höra att du har likadana! Då är de alltså så gamla som mannen sa att dem var... Jag har försökt att googla fram glasen men det är svårt... om du får mer infå om dem så får du gärna komma tillbaka o skriva mer :)

2009-04-19 @ 13:13:15
URL: http://husnr8.blogg.se/



Postat av: Cornelia

Bra köp! De va jättecoola! Tyvärr har jag inte sett dem innan så jag vet inget om dem.

2009-04-19 @ 22:45:00
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/



Postat av: Joanna

Hejsan! Jag brukar kika in här med jämna mellanrum och idag såg jag att du funderat kring dessa glas. Det enda jag kan tänka mig är att de kan vara från Åseda glasbruk (sedan länge nedlagt). Jag har nämligen en vas med likadan fot där etiketten sitter kvar...Hur som helst så var glasen riktigt fina...

2009-04-20 @ 09:33:32
URL: http://mittlivsomjoanna.blogg.se/



Postat av: Camilla

Joanna: Åh, ännu mer info! Tack! Har googlat på Åseda o ser att de kommer därifrån.. kul, då vet jag lite mer :)

2009-04-20 @ 14:29:22
URL: http://husnr8.blogg.se/



Postat av: Malin S

Fantastiska glas !!

2009-04-21 @ 23:41:21
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/



Postat av: karl sjögren

kommer från åseda sådana fins på åseda hembygdsförening i en glasutstälning som öppnar den 22 aug.

2010-08-05 @ 19:35:31



RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...