Ricotta & kronärtskocka!

I söndags när vi hade kalas för dottern så testade jag ett nytt RECEPT och jag måste säga att jag älskade pajen... Jag lagar alltid väldigt mycket från Ica´s Buffétidning, tycker oftast de har ENKLA och GODA recept... en perfekt kombination!

Mmm, bara jag läser "blanda ricottaost med grön pesto" så vattnas det i munnen på mig...





Här är receptet:

Ingredienser
Portioner: ger 8-10 bitar

GRUNDRECEPT
250 g smör eller margarin
6 dl vetemjöl
vatten

ÄGGSTANNING
5 ägg
5 mjölk
salt och peppar

FYLLNING - RICOTTA & KRONÄRTSKOCKA
1 ask körsbärstomater (250 g)
3/4 dl pinjenötter
1 burk inlagda kronärtskockshjärtan
2 burkar ricottaost (à 250 g)
1 burk grön pesto (ca 200 g)
5 ägg
2 dl mjölk
10 skivor parmaskinka (ca 140 g)
1/2 kruka basilika
 

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
GRUNDRECEPT:
1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Skär smör eller margarin i små bitar. Blanda det med mjölet och finfördela med en gaffel eller fingertopparna till en grynig massa. Tillsätt 4-5 msk vatten. Arbeta snabbt ihop till en deg.
3. Tryck ut degen i en långpanna (ca 34 x 40 cm). Nagga bottnen med en gaffel. Ställ kallt i 15-30 minuter.
4. Förgrädda pajskalet ca 10 minuter mitt i ugnen. Äggstanning: Vispa ihop ägg, mjölk, 1/2 tsk salt och 2 krm peppar.

FYLLNING - RICOTTA & KRONÄRTSKOCKA:
1. Skär körsbärstomater i hälften. Krama dem lätt så att lite av vätskan försvinner.
2. Rosta pinjenötter i en torr och het stekpanna.
3. Häll av marinaden från Kronärtskockshjärtan och skär varje i 2-3 delar.
4. Blanda ricottaost med grön pesto, ägg och mjölk.
5. Fyll pajskalet med ricottablandningen. Fördela kronärtskockorna, pinjenötterna och tomaterna med snittytan upp på blandningen. Sätt in i ugnen i ca 25 minuter. Toppa pajen med parmaskinka och blad från basilika.


Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...