Favoritmöbel...

I helgen städade jag mitt gammelskåp! Tog ner allt, våttorkade och la tilbaks allt PIFF igen. Jag har otroligt många saker i skåpet och det som slog mig när jag höll på med städningen av det är hur mycket jag ÄLSKAR mitt gammelskåp!!

Det går inte en dag utan att skåpet går obemärkt förbi... Otroligt egentligen. Jag kommer ihåg när jag såg det på blocket.se för första gången. Det tog inte mer än 1 minut innan jag RINGDE annonsören, utan att ens tänka på hur jag skulle få hem det. Men det skulle bli MITT!

Kvinnan som sålde det till mig hade haft skåpet i sin familj sen 80 år tillbaka och var lite velig när hon skulle sälja det. Hon älskade skåpet men fick inte plats med det i sin lilla lägenhet. Hon gav mig en lapp med all information hon hade om skåpet. VEM i hennes familj som hade köpt det och VART de hade köpt det och HUR det kom till Malmö. Ja, inte så konstigt att jag kanske älskar skåpet... jag fick ju en lapp med dess härkomst också. Annat än dagens möbler...

Så här kommer lite bilder på min FAVORITMÖBEL som även kommer gå i arv i min familj... nu är det vår lilla säktklenod och ägarna efter oss ska givetvis också få en lapp om dess historia, det ska jag se till...
















Skåpets historia som gamla ägaren skrev ner till mig på en lapp:

Min Farmor Hilma (född 1880) arbetade som ung på järnvägsstationen i Raivola (Edith Södergrans hemby), en tätort som numera tillhör Ryssland. När farmor var ledig, hände det att hon tog tåget till St Petersburg lika naturligt som vi tar tåget till Köpenhamn för en dagsutflykt idag. Skåpet kan ha inhandlats på ett av hennes besök i staden. Själva skåpet följde sedan med farmor till hennes olika vistelseorter (det blev ett antal innan hon gifte sig vid relativt mogen ålder) och transporterades efter hennes död från Tammerfors i Finland till Jämshög i Blekinge. Därifrån flyttade det till Malmö och sedan till Dig. 


Jag har till och med frågat ANTIKRUNDAN om infot stämde. Skåpet skulle nämligen vara gjort i St Petersburg och jag fick svar att det var ganska troligt. Annat än dagens massproduktion!

Är det fler som har en favvemöbel?? I så fall vad?


Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Vilken underbar historia - och så roligt att ha en möbel med lite "själ".

2010-10-12 @ 06:57:15
URL: http://houseofjammi.blogg.se/



Postat av: Anna

Vad roligt att ha något sånt med en sån historia.

2010-10-13 @ 17:10:04
URL: http://dressingroom.webblogg.se/



RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...