Hur jag gjorde lampan...

Det är många som undrar hur jag gjorde min lampa, så här kommer en beskrivning. Först o främst så fick jag massor av med tips från Er, utan dem så hade jag aldrig gjort lampan - så TACKAR!

Detta behövs:

En rislampa
En stor badboll
Tapetklister
Snören i valfri färg
Acrylfärg i samma färg som snöret

Ok, jag började med att ta itu en rislampa för att få "hålramen" som glödlampan ska in i. Den satte jag på toppen på den uppblåsta badbollen. Sedan började jag snurra snören runt bollen. Jag knöt snöret i "hålramen" varje gång jag tog ett nytt varv för bästa stabilitet + att jag drog åt ordentligt när jag virade snöret så det inte blev slappt och gled av!
När bollen var färdigsnörad (använde 2 snörpaket) så doppade jag händerna i tapetklistret och strök hela bollen med det. Badbollen fick torka i ca 1 dygn. När den var torr så tömde jag badbollen på luft, drog ut den och målade "hålramen" svart med acrylfärgen. Ramen från den andra lampan var nänligen vit och det passade inte så bra till min svarta... Det blev lite lim kvar på vissa ställen på lampan som jag fick borsta bort sedan var den klar. Jo, just det... jag använde samma upphängning som fanns på rislampan som jag tog itu.

Rislampan som inte finns mer...

image494

Närbild på lampans ram där jag fäste snörena...

image493


Ni får gärna hojta till om ni gör en lampa.. alltid kul att se andras alster :)


Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Postat av: Anonym

tack för beskrivningen, ser ju inte så jättesvårt ut. Ska nog göra ett försök. Måste bara hitta lämpliga snören, o en badboll (mitt i vintern) hihi

Kram Anna

2008-02-11 @ 10:31:25



Postat av: Johanna

Va roligt att göra den själv och mycket billigare blir den!

2008-02-11 @ 10:33:39
URL: http://inredning.webblogg.se



Postat av: Emelie

Åh gud va snygg och häftig! Vilken idé!

2008-02-12 @ 09:22:01
URL: http://emeliese.blogg.se



Postat av: Sofie

jag har lampor, kolla min blogg. Inget jag gjort helt själv dock utan fixade loppisfynd.

2008-02-13 @ 16:47:28
URL: http://milleinredning.blogspot.com



Postat av: Angelica

Oj vad sugen jag blev på att göra en själv!! Är ju en "snörlampa" jag vill ha i sovrummet men de kan ju kosta en del.. Kanske är värt ett försök att göra en själv? Plus att det är extra roligt om man gjort den själv :-)
Länkar till dig från min blogg, hoppas det är okej!
Ha en bra dag!

2008-02-17 @ 13:55:00
URL: http://phassiondsgn.blogg.se



Postat av: Lena

Hej!

Vet inte vad jag googlade hit på men jag diggar inredningskategorin skarpt!

En fråga bara, var hittade du svarta snören?

2008-07-06 @ 01:23:00
URL: http://www.koala.nu/blahblah



RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...