Trall... tralla laaaa!

När jag skissade på plattsättningen för framsidan av huset så ville jag ha små gångar i rabatten så att jag skulle kunna sköta den ordentligt. Hela planteringsytan är ju på mer än 20 kvadratmeter så det behövs verkligen nån form av gång in bland växterna. Min första tanke var att jag skulle fortsätta med samma plattor som på resten av ytan framför huset men när vi väl la dem så räckte dem inte till att göra nån gång... så jag har fått planera om hela gångsystemet.

Jag var inne på att bygga en trädäcksgång men det tar både tid och kostar... men så igår när jag kikade i Coop Forums Byggreklam så fann jag trall a la 50 x 50... HELT PERFEKT - samma mått som på betongplattorna! Så jag åkte dit och köpte 5 stycken... de är inte i lika bra kvalitet som om man hade byggt det själv men det duger. Så igår kväll innan regnet kom så satte jag på mig min jacka från 90 talet, kavlade upp ärmarna, satte på mig mina rosa FOPPASKOR och satte igång :) Jag hann sätta ner 3 stycken sen kom regnet... Det blev helt ok!!! Om några veckor ska jag antingen måla träet eller betsa det svart så jag får lite kontrast mot betongplattornat!!

På trallköpsrunda!!



Samma storlek som plattorna :)





Efter att ha "vattenpassat" femtio gånger så hällde jag ner tvåfyra grusen runt plattorna för stabilitetens och fuktens skull. Hoppas verkligen att min konstruktion håller...



Nästan klart... om vädret tillåter så ska jag förbereda för fler idag!



Jag måste vänta tills träet torkar från impregneringen innan jag kan måla/betsa det, så det kommer vara så här ett tag till... jag hoppas bara att det blir lika bra till slut som på lilla bilden i huvudet!

Har någon av er svartbetsat eller laserat trä nån gång?

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Postat av: Malle

Jag är så sjukt imponerad av ditt trädgårdsarbete! Det blev så sint i förra huset och det blir säkert ännu bättre denna gång. Det vore kul med ett litet samlingsinlägg med en skiss över trädgården, jag har lite svårt att se allt framför mig.



Fortsätt att uppdatera oss om dina fina projekt!

2009-05-22 @ 08:39:16
URL: http://skapatavmig.blogspot.com



Postat av: Vårt hus vid havet

OJ SÅ FINT! O vilken energi du måste ha, önskar jag hade en uns jag med! Tack i alla fall för all fin inspiration du ger!

Trevlig helg! / Jenny

2009-05-22 @ 08:40:36
URL: http://varthusvidhavet.blogspot.com



Postat av: Mrs. b

Det kommer bli fint det där!

Vi har inte betsat eller laserat, men däremot svartoljat vårt utebord:



http://mrsbandco.blogg.se/2008/july/utebord.html



http://mrsbandco.blogg.se/2009/january/instruktion-utebord.html

2009-05-22 @ 09:52:13
URL: http://mrsbandco.blogg.se/



Postat av: Lena J

Det kommer ju bli kanonsnyggt! Har i våras oljat altanen med en olja som vi bröt i svart och det blev jättebra. Kolla bloggen "Perlan" för hon har gjort likadant som vi.

Trevlig helg!

//Lena

2009-05-22 @ 09:54:31



Postat av: Anette

Attans vad det blir fint hos er,blir en aning avis .-)



Måste få fråga vad färgen på ert hus har för numer och vilket märke det är?



Trevlig Helg!



//Anette

2009-05-22 @ 12:05:49



Postat av: Eva

jag har använt pigmenterad träolja. Det går jättebra. Fast du kan även använda terasslasyr, det ska hålla i ca 3 år och sedan får man göra om det.

2009-05-22 @ 13:04:54
URL: http://tapeterochteak.blogg.se/



Postat av: Camilla

Malle: Åh tack!!!

Jag lovar att återkomma med en skiss på både fram o baksida!!

Vårt hus vid havet: Ja, energin är på topp!! Äntligen kan jag jobba med mina idéer.. har verkligen längtat!

Mrs b: Jättefint! Ska lägga svartoljning på minnet!

Lena J: Kikade på Perlans altan, det blev kanon... det lutar åt svartoljning hos mig...

Anette: Tack tack! O färgen på huset (den mörkgråa panelen) är S 8000 - N.

Eva: Jag har fått fler svar om pigmenterad olja så det lutar åt det... längtar tills trallen bli svart/grå!!

2009-05-22 @ 19:45:35
URL: http://husnr8.blogg.se/



Postat av: Anette

Glömde ju fråga vad den andra gråfärgen har för nr,den ljusa



Ha en bra dag!

2009-05-27 @ 12:31:32



Postat av: Camilla

Anette: Jag ska kolla upp det.. kan det inte på rak arm... Vi ska till Astrid Lindgrens värld nu så jag kollar upp det i nästa vecka!

2009-05-29 @ 08:01:31
URL: http://husnr8.blogg.se/



RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...