Vad blir det för mat?

På söndagar gör jag alltid min MATLISTA. Dricker en kopp kaffe och KLIPPER ut recept från tidningar för att sedan KLISTRA in dem i min receptbok. På söndagar är jag även ute på långpromenad med ett gäng tjejer från byn. Vi har ett stående schema där vi träffas och WALKAR tillsammans.... och då pratar vi ofta recept. Mat som våra barn gillar, lätta recept etc. Men vi alla glömmer bort recepten sen när vi kommer hem....

Sååå jag tänkte att om det finns ett INTRESSE från er sida att dela med er av lite vardagsrecept så lägger jag ut mina som jag provar i veckan. Så det kommer bli en liten receptbank så småningom som man kan återgå till!
Jag brukar prova minst 4 stycken nya recept i veckan... delar med mig av de godaste!

Denna veckas matlista ser ut så här:

Lammfärsgratäng med grönsaker
Farfalle med sidfläsk, ärter & salvia, cheesecake
Fisk & skaldjursgryta
Kyckling & äppelcurry
Panerad spätta med remoulade och äpple

Tilltugg - Mozarella med yoghurt

Idag blev det PASTA samt en cheesecake som ska ligga över natten och gona sig!




400 g pasta
250 g rimmat sidfläsk
2 vitlöksklyftor
3 dl grädde
150 g frysta ärter
3 dl riven parmesan
3/4 dl salvia
3/4 dl persilja

1. Koka pastan.
2. Skär sidfläsket i mindre bitar. Skala o finhacka vitlöken (jag river den alltid). Stek fläsket gyllenbrunt i olivolja, tillsätt vitlöken o fräs i ytterligare 1 minut. Häll av överflödigt fett!
3. Häll i grädden o koka upp. Sjud i 5 minuter, häll i ärterna och låt sjuda i ytterligare 1 minut.
4. Rör ner parmesanosten, salta o peppra!
5. Blanda i pastan och tillsätt de färska kryddorna.
5. Klart... servera med riven parmesanost & bröd!

Betyg: 5 av 5. Enkelt o väldigt smarrigt. Len smak med sälta o sött!



3 ägg
1 dl socker
2 dl vispgrädde
1 lime
200 g philadelfiaost
15 st digestivekex
125 g smör

1. Smält smöret och mixa ihop med kexen. Bred det i en form med avtagbar botten.
Knäck äggen och skilj gulor från vitor. Vitorna vispas nästan hårda, vänd ner sockret och vispa till en tjock smet, nästan som maräng. Vispa grädden.
2. Riv lime över osten och blanda med äggulorna, grädden och marängsmeten och häll över kexbottnen i formen.
3. Täck över och ställ i frysen 4-5 timmar!!

Imorgon kommer resultatet.. kan ju inte tänka mig nått annat än att den är SUPERGOD!!

Hjälpredan...



Imorgon planeras skaldjursgrytan... ser smarrigt ut!



Vad tror ni.. kan det vara något att dela recept? Tipsa mig gärna om recept ni gillar och som är lätta att göra. Lätt är KEYWORD här!!

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Postat av: malin

Herregud - fyra nya recept i veckan? Jag är grymt imponerad! Själv så testar jag ETT nytt i veckan :)

2010-10-20 @ 04:37:00
URL: http://vittochrosa.blogspot.com/



Postat av: Camilla

Jag älskar att laga ny mat... älskar nya smaker, så jag tycker det är enkelt med ny mat på löpande band. Jag har så sjukt mycket mattidningar så det har blivit lite av ett intresse :) Hade tyckt det var för jobbigt att inte veta vad jag ska laga för mat... favoritrecepten får alltid återkomma :)

2010-10-20 @ 08:29:26
URL: http://husnr8.blogg.se/



Postat av: Helena

Jaaa jättegärna!!!

2010-10-20 @ 09:08:36



Postat av: Gita

Wow, nu blev jag riktigt imponerad! Klistra in recept en gång i veckan och prova fyra nya recept per vecka. Du är ju grym!

2010-10-20 @ 22:34:05
URL: http://stitchandneedels.blogspot.com



Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Shit va ambitiöst! Folk tycker att jag e ambitiös som har en pärm där jag sätter in favoritrecept, men jag gör inga sånna fina urklipp o klipper o klistrar som du.

Men håller med dig, vi provar ofta nya recept, jag tröttnar lätt och e kräsen. Sen blev jag tokig på alla recepttidningar o liknande som vi hade, man hittade aldrig favoritrecepten i dem igen. Bättre att ta ut dem, slänga resten av tidningen som annars tog massa onödig plats o samla dem i en pärm.



Jag tänker ofta när vi har lagat något gott att jag ska dela med mig av dem på bloggen, men antingen glömmer jag det eller så hinner jag inte. Men jag ska försöka o hänga på. Jag tar iaf tacksamt emot dina tips! Gärna LCHF varianter, börjar ta slut på inspiration just nu!



Synd att du inte kunde komma till Älska Mat mässan! Du får kika in på vår webshop ist www.armansodeli.se, snart ska den få en ny design oxå! Ska bara bli klar med mässan först :)



Förresten, ska du på Susannes o Jennys bloggrunda?!



Ha det bäst, kram!

2010-10-21 @ 22:49:46
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/



Postat av: Millan

Här har du en till som är tokig i nya recept! Tycker om att stå och testa mig fram till varianter som är perfekta för oss. Så titta gärna in på Salt&Peppar :)

2010-10-22 @ 12:37:28
URL: http://www.saltpeppar.se/blog



Postat av: Caroline

Kul med nya recept! Cheesecaken verkar grymt god!

2010-10-25 @ 15:21:47
URL: http://linesrum.blogg.se/



RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...