Julis är här...

Jul imorgon... Givetvis måste det fixas lite extra då. Älskar det där lilla extra goda oavsett operation.

Till mingelmys blir det smördegsbollar rullade i blåmögelost o pepparkakor. Har förberett dem så de bara kan svischa in i ugnen imorgon. Till myset blir det även en blandning med mascarpone, rivet citron o apelsinskal, små bitar apelsinkött o vaniljsocker som man ska bre på pepparkakorna... Enkelt o lite extra!

Till julbordet har vi en rödkålsblandning med rödvin, nejlikor, lagerblad, honung och äpple. Med andra ord en piffas rödkålsburk...

Till skinkan en liten senapsblandning... Grov dijon blandat med en sötstark senap plus hackad dragon - klart.

Matjessmörrebröd... Mumma. Crème fraîche blandat med hackad lök, hackade ägg, hackad gräslök och en sked grov dijon..

Efterrätt... Vit chokladmousse med saffran... Till det en liten blodapelsinkompott. Smält socker i en kastrull o släng i strimlat apelsinskal så det blir karamelliserat. Släng på det på skivade apelsiner o sen häll över sqeesad apelsinsaft. Jag gjorde faktiskt så att jag hackade apelsinringarna... Så inget skal o sånt i blandningen. Tror det blir lättast så för kidsen.

Go jul kära ni!!!









Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Postat av: Petra

Som du grejar ochhåller på med smarrigheter. Säga att du ska ta det lite lugnt går väl inte ;-) jag beundrar dig och har alltid gjort så länge jag läst din blogg (ca 4år) alla dina braiga pyssel, trädgårdstips, inredning och framförallt din enorma energi. Stor julkram till dig

2011-12-24 @ 02:09:56
URL: http://godisfrun.blogg.se/



Postat av: pia

gumman gumman du är ju helt underbar! läser din blogg med jämna mellanrum, trots eller pga av allt tråkigt du o familjen går igenom ger du oss andra inspiration och reflektion på livet..tack för att du delar med dig...bamsekramar tiil dig kram pia

2011-12-25 @ 02:32:44



Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Jag beundrar verkligen din styrka! Jag va helt uslagen, ynklig och deppig efter min operation i magen för ett antal år sen. Jag orkade knappt gå på över 1 vecka och tyckte att sköterskorna va dumma som tvingade mig. Men det e kanske annorlunda när man måste kämpa för att komma tillbaka, bli normal o kunna gå igen. Jag kunde ju gå även om det va jättejobbigt o gjorde jätteont.

Och några julmiddagar gjorde jag definitivt inte!

Glöm nu inte att vila o ta det lugnt också så att allt läker som det ska :)

Jag håller alla tummar o tår för att du ska bli helt återställd o kunna gå med ditt ben, det e du värd!



KRAM!

2011-12-26 @ 17:38:02
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/



RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...